الاثنين، 16 فبراير 2009

انا مش معاهم


انا عايزة اكلم عن حاجات بفكر فيها
عن اراء بسمعها
وعايزة افهمها
انا مش بكتب عشان كلو بيكتب فى نفس الموضوع
لاء انا بكتب عشان انا عايزة اكلم هنا واطلع اللى جوايا
وعشان محدش يقول البت دى تافهة فى الوقت اللى غزة بتضرب دى عاملة تاج وفرحانة بيه
لاء انا مش عاملة البوست ده عشان حد يقولى اة انتى فعلا اهو حاسة بلوضع
لاء انا حاسة بيه غصب عن اى حد ومحدش يقدر يقول غير كدة
لكنها محاولة منى لتخفيف الم اى حد
لذلك انا هكلم عشان انا عايزة اكلم
سيبكو من كل اللى فوق ده
هكلم انهاردة عن الريس
محمد حسنى مبارك
سعات اسمع بابا يقول
حرام اللى بيحصل لنا ده
وسعات يقول ما الراجل كتر خيرو
هيعمل ايه تانى
اراء متناقضة ارجع واقول حسب كل موقف
لاكن دماغى تفضل تفكر
الناس اللى بتطلع ع الفضائيات دى وتتششك فى وطنية مصر
وعايزة مصر تخوش فى حرب
ومدونين كذلك
اقولك واحنا مالنا
نخوش فى حرب ليه
احنا نقدر نساعد
نحارب احنا ليه
ناس تموت من عندنا وندخل البلد فى صراع اتقفل ليه
هتقولو ايه الهبل اللى بقولو ده
قولو زى مانتو عايزين تقولو
لو كل ادول هتتجمع عشان تحارب باسم العروبة عشان مصر
هقول ماشى
لاكن االناس اللى عايزة مصر فى وش المدفع
اة اسرائيل مدفع
عندنا اسلحة زيها
لاء
عندنا تكنولوجيا زيها وزىامريكا
اقول لاء
لاء والف لاء
يبقى نلم نفسنا وبلاش الحماس الزايد ده
يعنى لو اللى بيطلعو فى مظاهرات فى مصر دول
انا مش ضد الماظاهرات
لاء ابداا
بس اللى عايزة اقولو بلاش شعارات
لو جه واحد فى وسط المظاهرة
وقال
يلا فلسطين معبرها اتفتح
اللى عايز يدخل يحارب يحارب
اتحدا لو راح حد
ممكن اتنين تلاتة
اربع
اكترمن كدة لاء وانا متاكدة
كل واحد ساعتها هيفكر فى اهلو
فى الناس اللىوراه
يروح يحارب مين
يحارب بطوبة قدام طيران ودبابات ع الزيرو يابا
صلى ع النبى بقه
والناس اللى طالعه تشتم فى الريس
هو المطلوب منو يقول انا داخل احارب
اللى بيكلمو دلوقتى مدقوش مرارة الحرب بيشوفوها فى التلفزيون وبس
وزعلو ويتأثرو ويشتموالنظام
الله يرحمالسادات
كل العرب اللى قالو سعاتها
كلو يخاصم مصر اللى السادات رايح اسرائيل يعمل معاهدة معاها
عشان خايف على شعبووعايز يتقى شر الصهاينة
وعمل المعاهدة وقال لرءساء الدول تعالو
اعملو معاهددة معاهم
محدش جه
حتى ياسر عرفات
كلهم خاصمو مصر
ولغوكل الاتفاقيات معاها
ونقلو جامعه الدول لتونس
وقالو مصر كخ
مصر وحشة
وفى الاخر
بكرة نقعد الحيطة ونسمع الزيطة
واهى الزيطة شغاله اهى
عايزين مصر تدخل حرب
طيب ماحنا فى حرب
حرب داخلية
الناس مش لاقيه تاكل
الشباب مش عارف يجوز
الناس مش لاقيه شغل
ناس بتشحت
ناس بتغتصب
ناس بتبيع بانجو وحشيش
ناس بتتحرش
قضايا كتير اوى
تفتكرو دى مش حرب
دلوقتى هتقولو عليا
دى بقه مع النظام لاء بقولها وبعلو صوتى
انا مش معاهم
انا معاكو
مطرح ماهتروحو وراكو
زعلانة من الحكومة عشان احنا كدة
مصر حلوة
وبيجيلها فلوس وموارد واحاجت كتير بس ده كلو فين مش بنشوفو
يلا معلشىحبيت اقول اللى جوايا وكنت بفكر فيه
اللى هيدخل يشتم هطلع عينو
وانا
المرادى مش بهزر
انا بكلم جد جد جد
ورقصنى يا جدع
سلالالالالالالالامووووزبللبن مع حتة جاتوه
المناضلة المكافحة ذات الاراء الصاروخية البومبية
مشمشمة

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

انة مخك فيه حاكة انة عميلة زية العمل ال حكمين مصر كلكم عملاء معندكش قلب بتشف اناس بتموت بالالاف وبتءل مندخلش حرب احن مش عوزين مصر تدخل حرب لان عرفين ان لزيكم هم لحكمين مصر انة مخلتوش حة الاكل بيدخل

أكرهُ النساء ...
كما يكرهُ الأطفال الدواء ...
أو كما يكرهُ إبليسَ أبن حوا ...
أنا والنساء ...
كالظلامِ والضياء ...
لا يجتمعانِ في إنــاء ...
أو كالزيتِ والماء ...
لا يجمعهم وعاء ...

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

أكرهُ النساء ...
بأشكالهن وألوانهن السوداءِ ...
والبيضاء ...
كما أكرهُ المطلقة والأرملة ...
والعزباء ...

أكرهُ النساء ...

؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

أكرهُ النساء ...
أرددها صبحُ ...
ومساء ...
أكرهُ النساء ...
أقولها : دونَ حياء