الاثنين، 16 فبراير 2009

حاجات كتير







حاجات كتير اوى حصلت الفترة الاخيرة دى
حاجات كتير عايزة اقولها
احداث كتير بتحصل
البوست ده هكلم فيه عن حاجات كتير
هتبرو ملخص ليا انا عن اللى بيحصل الفترة دى
وعن السنة اللى مش باينة لها اول من اخر دى
وانا اساسا متنرفزة ومدهولة على عينى
نبتدى بلصلاة عن النبى كدة
********
اول حاجة هكلم عنها فى البوست دى عن اللى حصل السنة دى او اهم الاحداث
ولما بقول السنة دى

بقصد السنة الهجرية
عشان احنا مسلمين مفروض لما نكلم نكلم عن السنة الهجرية
السنة الميلادى على عينى وراسى
وبسلم عليها كمان
المهم منتظر الزيدى
بقولك انتا جدع اوى
بتفكرنى بجدعنة المصريين
اللى تقريبا كادت ان تتلاشى
وربنا معاك
وميحصلكش حاجة زى ماحصل مع غيرك
انتا اخر الرجال المحترمين
ومش هكلم تانى عن الموضوع ده
تانى حاجة بحتفل بلسنة الهجرية الجميلة وهجرةالرسول محمد صلى الله عليه وسلم
وعايزة اقولك يارسولى سامحنى بجد
سامحنى من كتر ذنوبى
سامحنى وسامح كل اخواتى اننا مش عارفين نبقى صح
او بنحاول نبقى صح
سامحنى على حال المسلمين دلوقتى اللى بيموتو كل
يوم
وانا مسلمة واقفه اتفرج
كفايه كدة لانى مهمة قولت مش هعرف اقول كل اللى انا عيزاه
تالت حاجة انا ليا اصحاب عراقين وفلسطنين اصحابى
انا عارفه انكو بتقرو البوست دلوقتى
انا مقدرتش اكلكمو
مقدرتش اقولك معلشى
لانى مككسوفة ان البلد دى فيها سفارة اسرائليه
مكسوفة ان البيان اللى اتقال
اتقال من هنا من بلدى
عايزة اقولكو صدقونى مش هيا دى مصر
مش هيا دى مصر اللى الكل داير يشتم فيها دلوقتى
لاء
مش هيا دى
مصر شعب مش حكومة
احنا شعب اغلب من الغلب
ابسط حاجة اقولها اننا بنرضى بقللينا بس بنكره الظلم اوى
مصر اللى يوم اللى حصل فى غزة الناس نزلت فى الشارع من كتر الغضب
عايزة تعمل اى حاجة
المظاهرات
احنا صدقونى منقدرش نعمل غير كدة
اللى يعمل غير كدة فى البلد دى يروح ورا الشمس
مصر شعب مش حكومة
ومتفكروش اننا راضين عن اللى بيحصل بس احنا مش بادينا غير الكلام
انا اسفه وربنا معاكو
انا قاعدة فى بيتى مدفيه ومبسوطة ولابسة بيجامتى
واخواتى بيموتو فى غزة
قاعدين فى بيتهم
مستخبين فى بعض خايفن فى اى وقت بيتهم يولع بيهم بأى قنبلة ولا صاروخ
يا عرب
اصحو بقه
هو احنا مش اخوات ولا ايه
اختنا بتموت والاهلى مرميا على الارض
والبيوت اتهدت والمساجدت اتولع فيها
وانتو كل اللى بتعملوه انكو بتعملو مباحثات كل شوية
اتصالات هاتفيه رئيس دولة كذا برئيس دولة تانية
عايزة اقولكو انتو مش حاسين بحاجة
بتتصلو ببعض ليه
اتصلو باللى بيعملو كدة
اعملو حاجة
اى حاجة تقول اننا مسلمين عرب اقويا كفايه بقه بجد كسفتونا
****************************
حاجة اخيرة
عايزة اقولكو انى لسه بمتحن
وبلنسبة للناس الحلوة اللى دخلت دعت عليا وكانت فرحانة اوى انى بمتحن
وقعدو يزغرطو ويرقصو
عايزة اطمنكم
انى موجودة وهاخد بتارى منكم واحد واحد مش هسيب حقى
ويولكم منى
اشهدو على روحكو
عرفاكو واحد واحد
والتاج اللى جالى من طالب ثانوى وبعد كدة ايمى
هرود عليه ان شاء الله بعد البوست ده
وملحوظة متعورة كمان
انا لسة بمتحن والامتحان اللى فات جاه منيل وشكلكو كدة دعيتو عليا مش دعتولى لذلك محدش يدعيلى تانى
احسن مستقبلى يديع
ربنا يسمحكو
هئ هئ هئ
ملحوظة كويسة انا عارفة ان البوست طويل شوية بس معلشى مرة من نفسى بقه

ليست هناك تعليقات: